niedziela, 15 maja 2011

Batoniki morelowo - migdałowe, na kruchym cieście, polane białą czekoladą

Na świetnym, bardzo kruchym cynamonowo-waniliowym cieście, pyszny lekko kwaskowaty dżem morelowy (domowej roboty, jak byłam młodsza potrafiłam na okrągło zajadać się grzankami z tym dżemem - nie ma sobie równych!), na tym kruszonka z migdałami i całość polana białą czekoladą. Takie ciasta to ja mogę i zamiast śniadania jeść ;) Pomysł na ciasto powstał gdy szukałam sposobu na wykorzystanie dżemu w innej niż kanapkowej wersji i jestem naprawdę zadowolona. Ciasto typu "nie da się go źle zrobić" bo serio jest bardzo proste w przygotowaniu: robimy kruche ciasto, 2/3 ciasta wykładamy dno blaszki, na nim rozsmarowujemy dżem, do reszty ciasta dorzucamy migdały i kruszymy na dżem, wrzucamy do piekarnika, po wyjęciu (a piecze się szybko bo ok. 20 minut) polewamy czekoladą, i gotowe! Fajne, letnie, proste i przyjemne ciasto ;)

Batoniki morelowo - migdałowe
(przepis jest stąd, minimalnie przeze mnie zmieniony)


2 i 2/3 szklanki mąki pszennej
1 szklanka brązowego cukru
2 łyżeczki cynamonu
1 łyżeczka soli
300g zimnego masła, posiekanego na małe kawałki
4 żółtka
2 łyżeczki aromatu waniliowego
2 szklanki dżemu morelowego domowej roboty (ale kupny też da radę;)
1 szklanka płatków migdałowych
100g białej czekolady
1. Nastawiamy piekarnik na 205 stopni. Wykładamy papierem do pieczenia formę o wymiarach 23 x 33cm (tak, żeby papier trochę wystawał za brzeg formy, będzie nam wtedy łatwiej wyjąć ciasto w całości z formy).
2. Robimy kruche ciasto: mąk ę, sól, cukier oraz cynamon mieszamy ze sobą, dodajemy masło, czubkami palców (jakbyśmy wcierali masło w mąkę) mieszamy mąkę z masłem, tak aby powstały drobne okruchy (można to też zrobić przy pomocy siekacza do kruchego ciasta (czyli pastry blender'a) jeśli ktoś posiada ;) ja mam taki i jest naprawdę genialny). Dodajemy żółtka oraz aromat waniliowy i zagniatamy ciasto (może się lepić do rąk ale nie należy się tym specjalnie przejmować).
3. Bierzemy 2/3 ciasta i wykładamy nim dno przygotowanej blaszki, na cieście rozsmarowujemy dżem (ja rozsmarowałam dość grubo). Do pozostałej części ciasta dodajemy płatki migdałowe, mieszamy je dokładnie z ciastem np. dłonią.  Odrywamy po kawałki ciasta i rozrzucamy na warstwie dżemu.
4. Wstawiamy ciasto do piekarnika i pieczemy ok. 20 -25 minut aż wierzch będzie złocisto brązowy.
5. Pozostawiamy ciasto do lekkiego ostudzenia. W tym czasie rozpuszczamy czekoladę i następnie polewamy nią ciasto. Gdy ciasto zupełnie już wystygnie (najlepiej zostawić je na całą noc do wystudzenia) kroimy je na mniej lub bardziej identyczne batoniko-podobne kształty.




7 komentarzy:

  1. O, tak. Baaardzo przyjemnie brzmi ;).
    Uwielbiam tego typu krajanki!

    OdpowiedzUsuń
  2. ja jestem łasa na wszystkie przepisy co maja w składzie białą czekoladę , bo wszystkie ciasta jakie z nią upiekłam były super
    i to tez tak się zapowiada

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam takie jedno pragnienie: zrobić je w przyszły weekend żeby miec zdrowe batoniki do pracy...i drugie:żeby zdążyły dotrwać chociaż do drugiego śniadania w tygodniu:)

    OdpowiedzUsuń
  4. takie połączenie morelowo czekoladowe wygląda przepysznie! : )

    OdpowiedzUsuń
  5. Takie krajanki mnie zawsze obezwładniają. No to jest coś, w obliczu czegoś jestem kompletnie bezbronna, mrr!

    OdpowiedzUsuń
  6. ta polewa jest tutaj bardzo na miejscu :)

    OdpowiedzUsuń