poniedziałek, 1 marca 2010

Bardzo pomarańczowe ciasto z kaszą manną, migdałami i kardamonem

(Zdjęcie by Brat Młodszy)

Odkrywszy w swoich jedzeniowych zasobach niezmierzone ilości kaszy mannej (skąd się jej tyle wzięło naprawdę nie mam pojęcia), stwierdziłam, że trzeba coś z nią zrobić. I tak powstało ono :

Bardzo pomarańczowe ciasto z kaszą manną, migdałami i kardamonem
(przepis stąd + drobne zmiany)

Na formę o średnicy ok. 23 cm.

Ciasto:
200 g kaszy manny
150 g cukru
150 ml mleka ( ja użyłam ok. 300ml)
100 g zmielonych migdałów
4 jajka
3 łyżki masła
2 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia
szczypta soli
otarta skórka z dwóch pomarańczy
miąższ z jednej pomarańczy

Syrop:
150 g cukru pudru
wyciśnięty sok z dwóch pomarańczy
wyciśnięty sok z jednej cytryny
5 ziarenek zielonego kardamonu ( użyłam zwykłego sproszkowanego kardamonu )

Przygotowanie:
W przepisie jest podane aby zagotować mleko i gorącym zalać kaszę mannę. Jednakże, kiedy tak zrobiłam, kasza posklejała się w kluchy i strasznie trudno było się ich potem pozbyć dlatego następnym razem zrobię na odwrót, tzn. wsypię kaszę do zagotowanego mleka. Kaszę z mlekiem wymieszać, przykryć i odstawić do ostygnięcia na 30 minut. Pomarańcze sparzyć i osuszyć. Zetrzeć skórkę z pomarańczy i wycisnąć sok. Odstawić na bok. Żółtka oddzielić od białek. Żółtka utrzeć z cukrem na puszystą masę. Dodać migdały, kaszę mannę, masło migdałowe, proszek do pieczenia, skórkę z pomarańczy. Dokładnie wymierzać.Białka ubić ze szczyptą soli na sztywną pianę. Dodać do ciasta i bardzo delikatnie wymieszać. Ciasto przełożyć do wysmarowanej masłem i oprószonej mąką formy. Piec w nagrzanym do 170°C piekarniku przez 40 minut (do suchego patyczka). Sok z pomarańczy i cytryny wymieszać z cukrem. Dodać rozłupane ziarenka kardamonu. Zagotować. Zmniejszyć ogień i gotować aż 1/3 odparuje i syrop zacznie się lepić do łyżki.Wyjąć ciasto z piekarnika. Ponakłuwać wykałaczką i nasączyć gorącym syropem. Odstawić do całkowitego ostygnięcia. Podawać z plasterkami pomarańczy i/lub bitą śmietaną.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz