sobota, 31 lipca 2010

Tarta z lemon curd

Chciałam spróbować zrobić lemon curd już od dawna ale nie wiem czemu obawiałam się, że mi nie wyjdzie więc przeważnie przepisy, które wymagały przygotowania go zapisywałam ale odkładałam na później. Pewnie z tą tartą byłoby by podobnie, gdyby nie fakt, że zapamiętując plik z przepisem nazwałam go "tarta cytrynowa" a nie "tarta z lemon curd" i zrobiłam całość bez zbędnego stresowania się, że mi nie wyjdzie, dopiero na sam koniec, gdy chciałam porównać efekt końcowy mojego wypieku z oryginałem zorientowałam się, że tak naprawdę zaliczyłam właśnie zupełnie nieświadomie od dawna odkładane na później zrobienie lemon curd.
Wyszło BOSKO! Miałam ochotę wyjadać je łyżeczkami. Do tego spód, który również jest odrobinę cytrynowy i dobrze pasuje do nadzienia. Polecam - tarta jest prosta w zrobieniu i smakuje świetnie. Nawet ktoś, kto nigdy nie robił kruchego spodu poradzi sobie bez żadnych problemów - można go zrobić przy pomocy ręcznego miksera, malaksera lub miksera stojącego lub po prostu naszych własnych palców ;)

Przepis może wydawać się długi ale to tylko dlatego, że wszystko starałam się opisać bardzo, bardzo dokładnie :)

Tarta z lemon curd
(przepis na spód jest stąd a na lemon curd stąd + moje komentarze i niewielkie zmiany)

Składniki na formę do tarty o średnicy 25-26cm

Spód
330g mąki pszennej
100g cukru pudru
skórka starta z 1 cytryny
szczypta soli
180g masła, posiekanego na b. małe kawałki i wstawionego do zamrażarki na 15 minut
1 żółtko z dużego jajka
2 łyżki zimnej wody

1. W dużej misce z wysokimi brzegami (dobrze użyć właśnie takiej miski jeśli mamy zamiar używać ręcznego miksera bo inaczej na samym początku mąka może nam trochę fruwać po kuchni) mieszamy przy pomocy łyżki mąkę, cukier puder, skórkę z cytryny oraz sól. (W przypadku gdy używamy malaksera wrzucamy wymieszane składniki do niego)
2. Do wcześniej wymieszanych składników dodajemy posiekane masło wyjęte z zamrażarki, jeśli używamy miksera to miksujemy całość na niewielkiej prędkości starając się aby jak najbardziej zmniejszyć kawałki masła i otrzymać konzystencję mokrego piasku/ niewielkich okruchów - pod koniec miksowania nie powinno być widać żadnych większych kawałków masła a jeśli je widać można rozetrzeć je z resztą masy palcami. Jeśli nie używamy miksera to po prostu wcieramy masło w mieszankę suchych składników przy pomocy palców lub miksujemy w malakserze lub mikserze stojącym.
3. Następnie dodajemy do naszych okruchów żółtko oraz wodę i miksujemy/zagniatamy całość aż składniki się połączą a masa zacznie łączyć się w całość.
4. Przekładamy masę na blat/stolnicę lub do dużej miski i zagniatamy jeszcze przez kilka sekund, następnie formujemy z ciasta dysk i zawijamy je w folię plastikową. Wkładamy do lodówki na co najmniej pół godziny.
5. Po tym czasie natłuszczamy lekko formę do tarty (jedna łyżeczka masła (ok. 10-14g) w zupełności wystarczy), wyjmujemy ciasto z lodówki i wylepiamy nim ciasto - urywamy po kawałku i przyklejamy do spodu formy oraz jej boków - można również rozwałkować ciasto na lekko oprószonej mąką stolnicy lub blacie a potem nałożyć je na formę. Formę wyłożoną ciastem wstawiamy do lodówki jeszcze na co najmniej 30 minut.
6. Po wyjęciu tarty z lodówki, nastawiamy piekarnik na 190 stopni. Przygotowujemy duży kawałek folii aluminiowej, którego błyszczącą stronę dokładnie smarujemy masłem i przykrywamy nim ciasto tak, żeby folia przylegała do niego zarówno na spodzie jak i na bokach (część posmarowana masłem ma być od strony ciasta a nie na zewnątrz oczywiście;).
7. Wstawiamy tak przygotowane ciasto do nagrzanego piekarnika na 20 minut. Następnie wyjmujemy ciasto z piekarnika, zdejmujemy z niego folię i jeśli spód troszkę się nam podniósł delikatnie spłaszczamy go płaską stroną łyżki. Teraz znów wstawiamy ciasto do piekarnika, żeby nam się upiekło do końca - powinno w nim posiedzieć jeszcze 5-10 minut lub do momentu gdy będzie złocisto-brązowe w kolorze.
8. Po upieczeniu zostawiamy spód do zupełnego ostygnięcia.

Lemon Curd
3 duże jajka
80ml soku z cytryny (sok z ok. 2-3 cytryn)
3/4 szklanki cukru pudru
skórka starta z 1 cytryny
56g masła, posiekanego na bardzo małe kawałki, w temperaturze pokojowej

1. W garnku ustawionym na garnku (patrz zdjęcie poniżej) z lekko gotującą się wodą (czyli taką, która sobie bulgocze ale nie jest wściekle wrząca) - garnek u góry nie powinien stykać się dnem z wodą znajdującą się w garnku poniżej, miksujemy przy pomocy miksera jajka, sok z cytryny oraz cukier, do połączenia się składników w jednolitą masę.
2.Następnie przestajemy miksować i zaczynamy mieszać masę dość energicznie np. szpatułą - cały czas bez przerwy bo utworzą się grudki. Co jakiś czas można podnieść na chwilę garnek znajdujący się u góry i wypuścić parę wodną, która zbiera się w garnku na dole.
3. Gdy masa zgęstnieje (co zajmie ok. 10 minut) zdejmujemy garnek z garnka na dole i przecieramy masę przez sito, aby pozbyć się jakichkolwiek grudek (jeśli w naszej masie nie widzimy żadnych grudek to można pominąć przecieranie przez sito (ja tak zrobiłam)).
4. Do masy dodajemy teraz posiekane masło i mieszamy całość np. szpatułą aż masło się zupełnie rozpuści a masa będzie jednolita. Wtedy dodajemy skórkę z cytryny i jeszcze raz dokładnie mieszamy całość. Garnek z lemon curd zakrywamy od góry folią plastikową i odstawiamy masę do zupełnego ostygnięcia.
5. Gdy masa ostygnie przekładamy ją na podpieczony i ostudzony spód, wstawiamy do lodówki żeby nadzienie stężało (stężeje tylko trochę, nie będzie zupełnie sztywne). Wyjmujemy z lodówki i podajemy :)




9 komentarzy:

  1. ale pięknie wygląda;D narobiłaś mi chęci- wszystko tak ładnie i prosto opisane, krok po kroku i do tego te cudne zdjęcia, nic tylko zabierać się do pracy;D

    OdpowiedzUsuń
  2. ten żółty kolor jest niesamowity
    pewnie jak cała tarta

    OdpowiedzUsuń
  3. mnie niekiedy pewne przepisy również przerażają. jest takich kilka, do których nie moge się zebrać bo wydaje mi się, że coś pójdzie nie tak.
    tarta pierwsza klasa- i ten kolor;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jaka piękna! Ja też już od jakiegoś czasu planuję spróbować przygotować lemon curd... Hmm świetnie musi smakować - słodko-kwaskowato? ;D

    OdpowiedzUsuń
  5. Smakuje suuuper! Właśnie słodko-kwaskowato :) Mogłabym jeść z tym tosty;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Piękna tarta z niezwykłym sosem.Bardzo go lubię ze słodkimi wypiekami.
    Pierwszy raz też miałam tremę przed zrobieniem lemon curd...Potem już poszło!

    OdpowiedzUsuń
  7. No ja niestety nie tylko mam zwykle ochotę wyjadać kremy łyżeczką co po prostu je wyjadam :P
    Takim lemon curd coś mi się zdaje też bym nie pogardziła :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Juz jakis czas zamierzam sie aby upiec taka tarte, ale najpierw musze sprobowac czy mi lemon curd smakuje, bo wstyd sie przyznac, ale jeszcze nie probowalam...:(

    OdpowiedzUsuń
  9. Koniecznie spróbuj! Jeśli lubisz cytrynę to lemon curd czyli rozpływająca-się-w-ustach słodko-kwaskowata rozkosz na pewno Ci posmakuje ;) i naprawdę banalnie prosto się go robi:)

    OdpowiedzUsuń